Sök
  • My Soul Yoga

Därför ska du ta hand om din bindväv


Bindväven har levt ett liv i skymundan länge. Den har ansetts vara relativ ointressant i sin funktion som "behållare" av våra muskler och organ. I takt med ökad forskning ökar också nyfikenheten på bindväven - eller fascian, som den också kallas. Ju mer vi får veta desto mer spännande blir det.


Att bindväven får ett uppsving är inte mer än rätt; den spelar en sån betydande roll i vår kropp. Bindväven omsluter alla organ, varje muskel och till och med varje muskelfiber, tänkt dig som om hinnorna som omger en apelsin - och även varje klyfta och droppe av fruktkött inne i klyftan. Ja, det har till och med gått så långt att bindväven numera räknas som kroppens största organ! Eftersom den finns överallt och har som uppgift att hålla delarna av kropp samman så har den tveklöst störst yta. Den håller saker på plats och, beroende på var i kroppen den sitter, bidrar den till stadga eller möjliggör rörelse.


Apelsiner
Fascian, eller bindväven, fungerar lite som hinnorna, "det vita", i en apelsin

En av anledningarna till att bindväven är så spännande och betydelsefull är att all fascia i kroppen sitter ihop, som ett enda stort nätverk. Det medför att hela sjok sträcks ut samtidigt och - om du har ont på ett ställe kan ursprunget sitta någon helt annanstans. Hela väven fungerar som stötdämpare - så om du slår dig på ett ställa arbetar hela detta nätverk för att jämna ut slaget/trycket så att skadan blir så liten som möjlig. allt det här betyder att det finns mycket att vinna på att se till att bindväven är i god form.



Vill du ta hand om din kropps största organ? Super, här är fem saker som hjälper:

  • Stretcha - varsamt. Bindväven går inte att stressa. För att nå resultat med sin stretching så behövs tålamod. All yoga gör underverk, men särskilt yinyogan fokuserar på att aktivera just bindväven.

  • Rör på dig! Regelbunden rörelse är A och O. Att sitta still drar ihop fascian.

  • Fyll på med vätska. Bindväven består till största delen av vatten och när den torkar ut mister den elasticitet- och vi blir stelare med risk för värk. Det är det som händer när vi blir äldre. Så se till att fylla på med vatten och annat vätska.

  • Hitta lugnet med andningen. Bindväven påverkas - liksom mycket annat - av stress - se till att hitta tillfällen i din dag för djupa medvetna andetag - så att kroppen och sinne får chans att slappna av.

  • Unna dig en massage. All uppmjukande muskelmassage stimulerar bindväven, men det finns även särskild bindvävsmassge för den som är nyfiken.

All yoga mjukar upp bindväven. I yinyogan där man ligger extra länge i positionerna är dock fokus på bindväven extra tydligt.

22 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla